Natural[ment] Renaturalització de pati escolar

L’emergència climàtica també es fa patent als patis escolars. Cada vegada més, els espais d’esbarjo es veuen sotmesos a temperatures extremes convertint-los en espais inhabitables per a les xiquetes i xiquets. Naturalitzar els patis d’escola és el camí per a convertir-los en refugis climàtics generadors de benestar i promoció de salut, com ja han fet ciutats com París o Barcelona.

Natural[ment] és un projecte d’innovació social i urbana seleccionat a la convocatòria de la Missió Climàtica València 2030 de l’Ajuntament de València, l’objectiu del qual és desenvolupar un projecte pilot de renaturalització d’un pati escolar com a catalitzador del canvi ecosocial. El projecte de renaturalització es realitza al CEIP Ballester Fandos de València i, a més, s’analitzen altres escoles de la ciutat amb patis inserts en distintes tipologies edificatòries per veure com es comporten els diversos espais d’esbarjo davant les altes temperatures.

En base als mesuraments i l’anàlisi dels patis (temperatura, relacions i moviment de l’alumnat), s’extrau una diagnosi socioespacial en la qual es basa el nou disseny del pati, que posteriorment es construeix de manera col·laborativa.

Mitjançant la incorporació d’espais d’ombra, vegetació i punts d’aigua podem disminuir al voltant de 10 ºC en la temperatura exterior del pati, generant espais de confort.

Però el procés de transformació del pati no només contribueix a l’adaptació dels espais urbans als efectes de la calor, sinó que també suposa la reeducació de la mirada de les persones que hi participen sota criteris de conscienciació ambiental, coeducació, equitat, justícia social i comunitat, revisant dinàmiques de desigualtat i distribucions desequilibrades de joc generadores de conflictes i mala convivència.

Renaturalitzar tots els centres educatius de València suposaria guanyar al voltant de 6000 m2 d’espais verds distribuïts al llarg de la ciutat i oberts al barri.


El pati com a espai…

  • de benestar i confort ambiental
  • coeducador i de bona convivència
  • de joc lliure
  • promotor de salut
  • que garanteix el contacte amb la natura
  • d’aprenentatge a l’aire lliure
  • connectat amb l’entorn, el barri i la seua comunitat


Beneficis de renaturalitzar el nostre pati

Vorem com treballar nous models de convivència més conscients i harmònics amb el territori, l’entorn i els éssers vius a través d’un procés de reconfiguració del pati escolar.

Aquests vídeos mostren els múltiples beneficis que podem obtindré en apostar per un procés col·laboratiu de renaturalització de pati que involucre la comunitat educativa. Professionals de diferents àmbits i disciplines ens donen la seua opinió en aquests cinc capítols:


  • Reaccionem a l’emergència climàtica: Com podem millorar el confort i el benestar de l’alumnat en els patis escolars?



  • Apostem per la innovació educativa: Com fer servir el pati escolar com un recurs pedagògic.



  • Combatem la desigualtat: Com podem transformar els patis escolars en espais més igualitaris


  • Millorem la nostra salut: Com millorar la salut física i mental de l’alumnat a través de la renaturalització d’un pati escolar?



  • Generem comunitat: Com podem reforçar la generació de comunitat al voltant d’un projecte de transformació de pati?



Dades del projecte:

  • Ubicació: CEIP Ballester Fandos (València)
  • Data: 2023/24
  • Equip promotor: Fent Estudi Coop. V.+ Sandra Molines (Florida Universitària) + Vladimir Martínez (UV) + Gema Piñero, Pau Arce (ITEAM, UPV) + J.M. Felisi (Mesura) + J.Lancero, V.Ordaz (Tres Patis) + K-Veloce I+D+i
  • Amb el suport de: Ajuntament de València.
  • Vídeo: Cristina Centeno.
  • Publicacions: elperiòdic, La Vanguardia, elDiario, Cadena Ser

No hay comentarios:

Publicar un comentario