Qui som?

Vols pertànyer a la Xarxa d'Horts Escolars de València?

Us animem doncs a formalitzar la vostra adhesió a la xarxa, un espai de col·laboració, intercanvi d'informació i experiències, així com un lloc on establir vincles que impulsen encara més, el seu efecte integrador de les experiències didàctiques lligades als horts escolars. Us adjuntem la documentació necessària per a adherir-se a la xarxa. Cas que un centre formalitze la seua adhesió, tindrà prioritat per a participar en el programa ‘L'hort escolar com a eina educativa’ que realitza un assessorament i acompanyament tècnic de l'hort.


Enviar a:
sccproyectosed@valencia.es

Així mateix, des de la Secció de Projectes Educatius del Servei d'Educació de l'Ajuntament de València, considerem que és el moment d'actualitzar l'enquesta realitzada en 2017, en relació a la situació dels horts escolars dels centres educatius de la ciutat. Producte d'aquesta enquesta, des del Servei d'Educació es va implementar el programa ‘L'hort escolar com a eina educativa’ d'on va sorgir la Xarxa d'Horts Escolars de la Ciutat de València.

Creiem que és hora de continuar avançant i aprofundint en aquesta línia de treball, per a això necessitem actualitzar les dades dels quals disposem. Agrairíem per tant la vostra col·laboració contestant el present qüestionari:


La informació que rebem ens servirà per a tindre una diagnosi clara de la situació dels horts escolars de la ciutat de València i marcar-nos futures accions.


Els centres de la Xarxa



CP. BALLESTER FANDOS



¿D’on partíem?

Varem iniciar amb un hort ben estructurat i consolidat des de 1998, amb la ventaja d'una direcció que creu en el projecte i una persona que el coordina amb formació i experiència.

¿Qué hem aconseguit?

A més de fer les activitats de conreu, sembra i manteniment de l'hort, l’utilitzem per fer activitats de matemàtiques per calcular els marcs de plantació i cavallons, preus de venda,... i fem activitats relacionades amb les plantes i els insectes a l'àrea de ciències naturals. A més, hem aconseguit instal·lar un reg per degoteig, ens hem adherit a la Xarxa d'Horts Escolar de València, hem participat en el Telegram de la Xarxa d'Hort de València i hem asistit a les Jornades cel·lebrades.

¿Qué volem aconseguir?

Consolidar i millorar el funcionament dels nostres horts i contribuir a convertit l'escola en una escola sostenible així com relacionar més l'hort amb el menjador escolar.

Al col.legi públic Ballester Fandos tenim dos horts escolars ecològics, un de primària i un d'infantil.
A l'hort de primària, de 80 m2,  tenim quatre parcel.les que conviden a treballar les rotacions, rodejades d'una bardissa de flors, amb un xicotet hivernacle, un compostador i una caseta d'eines.

'A l'hort d'infantil conreuem en caixoneres, i aquest està integrant dintre del seu pati de joc i esplai. D'aquesta manera volem normalitzar en els més menuts el fet de conviure en la natura, respectar-la i cuidar-la.'


GALERÍA DE FOTOS

Coordinació de l'hort: Vicent Ripoll Català
Contacte: 46012586@gva.es







IES. EL CLOT



¿De dónde partíamos?
Se puso en marcha el huerto escolar y se instaló un sistema de riego por goteo  en el curso 2008/09. Más adelante, en el curso 2014/15 se remodeló el jardín y el huerto. El proyecto de huerto escolar se reinició el curso 2018/19 después de dos años de inactividad siendo el Director Carlos Salvador. Las primeras tareas se llevaron a cabo con la colaboración de nuestros voluntarios, Félix Pérez, Rafa Giménez y Luis Amat
¿Qué hemos conseguido?
Se ha acondicionado una zona del jardín como área social y de descanso para el alumnado, se construyó un compostero, una mesa de trabajo y una jardinera utilizando como materiales palets reciclados. Se han mejorado las parcelas de huerto añadiendo arena, sustrato y limitando el crecimiento de raíces de árboles. Se han llevado a cabo varias cosechas de invierno y primavera. El huerto ha resultado ser un recurso educativo, saludable y sostenible que permite aprender haciendo.
¿Qué queremos conseguir?
Proporcionar a los estudiantes herramientas intelectuales, críticas y de competencia para que puedan funcionar en la vida diaria. Aprender para compensar las dificultades sociales o económicas que algunos estudiantes pueden tener. La participación en el proyecto de un mayor número de alumnos y profesores.


Coordinación del huerto: Antonio Santos Girona
Contacto: santos_ant@ieselclot.es






CM. BENIMACLET



¿De dónde partíamos?

Desde su nueva construcción en el año 2000, nuestro centro ha contado con una zona destinada a huerto escolar. A partir del año 2016, con la coordinación de la directora del centro, se creó una comisión formada por familias y profesorado, confeccionó un proyecto de huerto escolar que contribuyó a que el alumnado, sus familias y profesorado colaborasen y trabajasen juntos.

¿Qué hemos conseguido?

En este momento la implicación de la Comunidad Educativa en el huerto es total. Las familias participan a través de la Comisión o de forma voluntaria sin tener que pertenecer a ella ayudando en la limpieza y el mantenimiento del huerto así como en la realización de actividades en el mismo. El profesorado miembro de la comisión coordina el trabajo y el resto baja al huerto con su alumnado cada quince días colaborando de forma muy activa.

¿Qué queremos conseguir?

En la actualidad, los docentes componentes de la Comisión del Huerto Escolar y la profesora de música formamos un grupo de trabajo inscrito al CEFIRE, destinado a crear actividades paralelas propias, relacionando el currículum de las diferentes áreas con el huerto.


Coordinación del huerto: Víctor Cubas Martínez
Contacto: victorcubmar@gmail.com






CEIP. SAN PEDRO VALENCIA



¿De dónde partíamos?

En el curso 2015/16 comenzamos a cultivar nuestro huerto escolar con mucha ilusión y con la implicación de toda la Comunidad Escolar. El AMPA nos proporcionó nueve jardineras, una por cada clase, y en la terraza del colegio que estaba desocupada comenzamos la aventura de plantar y de ver como crecen nuestras hortalizas. 

¿Qué hemos conseguido?

Estamos cambiando nuestra forma de cultivar, convirtiendo el huerto en un lugar dónde observar y aprender de la Naturaleza. Preparamos la tierra, hacemos semilleros, regamos, acolchamos la tierra para que no pierda humedad...

También observamos los insectos que viven en nuestro huerto con ayuda de lupas y del microscopio. Pero además salimos a leer junto al huerto cuando hace buen tiempo o hacemos relajación, actividades plásticas,etc.


¿Qué queremos conseguir?

Nos gustaría que la comunidad educativa participase más en el cuidado del huerto y realizando actividades en él, y así poder ampliar nuestro espacio de huerto.


‘Así es nuestro huerto ecológico, un espacio donde disfrutamos y aprendemos.’




Coordinación del huerto: Carmen Yago
Contacto: ceipsanpedrocarmenyago@gmail.com






CEIP. L'AMISTAT




¿D’on partíem?

El nostre centre està participant a un projecte Erasmus + europeu. En eixe marc, ens proposàrem crear un hort a un pati amb molt de ciment i cap espai habilitat. La primera opció va ser ficar jardineres, però l’Ajuntament es va brindar a aportar mà d’obra per a la construcció de jardineres. Amb diners del projecte Erasmus i del projecte d’innovació de patis vam comprar blocs, la tanca i un quants metres cúbics de terra.

¿Qué hem aconseguit?

Habilitàrem dos espais, un on cultivem hortalisses de temporada, i un altre amb plantes i herbes aromàtiques perennes, mitjançant amb alls, cebes, raves i altres verdures de pòc manteniment. Tots dos amb el seu sistema de reg per degoteig. Hem aconseguit que tots els grups baixen al menys una vegada per curs a treballar a l’hort.

¿Qué volem aconseguir?
Volem implicar a tota la comunitat educativa per poder mantindre en ús continu l’hort, tant a la collita d’hivern com a la de primavera-estiu.


Coordinació de l'hort: Francisco Javier Barber Asensi
Contacte: xavi@ceipamistat.com






CEIP. AUSIÀS MARCH




¿D’on partíem?

El nostre hort es va tornar a posar en funcionament al curs 2019-2020, després de molt anys parat. La coordinadora de l'hort va fer una formació del CEFIRE relacionada amb "Hort escolar com a ferramenta educativa" i varem realitzar un grup de treball per adquirir coneixements i elaborar materials relacionats amb el nostre hort.

¿Qué hem aconseguit?
Hem aconseguit instal·lar un reg per degoteig, ens hem adherit a la Xarxa d'Horts Escolar de València, hem participat en el Telegram de la Xarxa d'Hort de València i hem asistit a les Jornades cel·lebrades, i a més de fer les activitats de conreu, sembra i manteniment de l'hort, l’utilitzem per fer activitats de matemàtiques per calcular els marcs de plantació i cavallons, preus de venda,... i activitats relacionades amb les plantes i els insectes a l'àrea de ciències naturals.

¿Qué volem aconseguir?

Volem involucrar a tota la comunitat educativa, incloent els pares i mares i veïnat del barri, per fer de l’hort a més d'una activitat educativa, un element de cohesió e integració social.





Coordinació de l'hort: Lea Dolz Monje
Contacte: leadolz90@gmail.com





CEIP. EXPLORADOR ANDRÉS



¿D’on partíem?

Ja fa 11 cursos que va començar a engegar-se l’hort a una part del pati que no tenia cap estructura ni utilitat. La terra, malgrat no ser bona, s’ha anant enriquint. L’esforç de companys ja jubilats va ser la llavor que va començar amb la plantació d’arbres fruiters que ara gaudim: nesprer, ametller, taronger, llimoner, olivera. Una palmera i algun nou exemplar com el pomer plantat aquest curs.

¿Qué hem aconseguit?

Al principi no tenia cap forma, amb el temps hem comprovat que amb parcel·les, les diferents classes treballen amb més llibertat. Tenim una part d’hort orientada al nord-est i la part dels fruiters orientada al sur-oest. Cada classe té una parcel·la que va cultivant durant el curs. La majoria de vegades fem els nostres propis planters, en especial els de faves i tomaques. Tota l’escola treballa en l’hort, tant infantil com primària.

¿Qué volem aconseguir?

Adequar encara més l'espai al cultiu i involucrar més al professorat, mares i pares en l'ús i cura de l'hort

‘Fem activitats de diferents tipus: relacionades amb el menjar i recuperació de receptes tradicionals com el adob d’olives a setembre, diferenciació d’herbes aromàtiques i el seu ús, compostatge, realització de planters, recopilació de llavors, paraeta del dijous…’




Coordinació de l’hort: Ana Haya Guaita
Contacte: annafaig@gmail.com





IES. ORRIOLS


¿De dónde partíamos?

Nuestro centro tiene mucho espacio natural al que estamos dispuestos a sacarle un gran partido. Siguiendo el ejemplo del huerto que ya tienen los alumnos del ciclo formativo agrario, hemos creado el nuestro propio en el que trabajamos de manera interdisciplinar.

¿Qué hemos conseguido?

Empezamos con una superficie llana de tierra y a día de hoy ya hemos recogido dos cosechas de acelgas y rábanos. Pronto llegarán las zanahorias, las habas y las aromáticas que también plantamos
Hemos trabajado con distintos cursos de primero a tercero de la ESO,  a los que les encanta bajar al huerto tanto a quitar malas hierbas como a regar, abonar o sembrar. 
Desde nuestras distintas asignaturas trabajamos conceptos en relación al huerto; su plantación, conocer los vegetales, la alimentación saludable y también cómo mantenerlo, ya que tenemos como proyecto acondicionar también la zona con un aula natura.

¿Qué queremos conseguir?

Introducir el huerto dentro del currículum escolar como una herramienta transversal de trabajo interdisciplinario. Que el huerto escolar sea un punto de encuentro y una herramienta de intercambio entre los miembros de la comunidad educativa, así como un espacio de convivencia entre los participantes.

‘Lo que más les gusta a los alumnos y alumnas es cosechar y vender posteriormente en el mercado del centro. ¡No hay día que no se acabe el producto fresco!’



Coordinación del huerto: Juan Ramón Durà Ballester
Contacto: juabal@iesorriols.com





CEIP. MAX AUB




¿D’on partíem?

L’hort escolar del CEIP Max Aub es troba situat en un espai tancat dins del recinte del col·legi, i forma part de l’espai d’ampliació del centre que es va fer en el 2017.

¿Qué hem aconseguit?

Actualment la parcel.la destinada a l’hort, també hi ha una coberta de fusta amb bancs de formigó, taules reutilitzades, una aixeta connectada al sistema de reg per goteig, una compostadora, jardineres i tests amb varietat de plantes, un hotel d’insectes i dos baguls per a emmagatzemar els materials i les ferramentes.

La participació de les famílies (AMPA), i la comissió de docents han fet moltes activitats que han sigut publicades en el blog de la Xarxa d’Horts Escolars de València.



¿Qué volem aconseguir?

Promoure l’educació a l’aire lliure i aprofitar un nou espai d’aprenentatge, convivència i treballar de manera manipulativa i pràctica continguts interdisciplinars. Treballar de manera conjunta tota la comunitat educativa (famílies, alumnat, claustre...).
Desenvolupar actituds positives cap al consum responsable, la sostenibilitat i l’alimentació saludable i fomentar la cura i el respecte al medi ambient en un entorn urbà.

'Realitzem activitats puntuals continuades per a l´alumnat amb la participació de les famílies coordinades amb els professorat del centre.'




Coordinació de l'hort: María Cuesta Vázquez
Contacte: m.cuesta2@edu.gva.es






CEIP. EL GRAU


¿D’on partíem?

L'hort escolar ecològic del CEIP El Grau es un projecte ample que naix amb el objectiu d'aprendre a alimentarse adequadament.

¿Qué hem aconseguit?

Hem reduït la proteïna animal i hem augmentat la proteïna vegetal en el menú i també hem augmentat considerablement els productes ecològics i de proximitat.

¿Qué volem aconseguir?

Es pretén que tota la comunitat educativa estiga implicada i participe del procés de transversalització de l'hort escolar agroecològic en el col·legi.

‘Tenim un compostador el qual omplim amb restes vegetals del menjador escolar i ens serveix per abonar cada any l'hort.’



Coordinació de l’hort: Josep Maria Fortanya Fons
Contacte: josepfortanya@gmail.com






CEE ROSA LLÀCER



¿D’on partíem?

Al nostre centre, l’hort està situat al nord-oest, té una extensió de 191 m2 i està dividit en 3 bancals. Des del curs 2011-2012 l’hort ha funcionant a l’escola i cada mestra ha participat amb el seu alumnat lliurement.

¿Qué hem aconseguit?
Actualment l’alumnat que participa al taller de l’hort , té edats compreses entre 14 i 22 anys, passen alternativament pel taller dues vegades a la setmana on realitzen activitats de cura dels cultius, fem infusions calentes i gelades, saquets aromàtics, preparem productes naturals per tractar plagues, hotel d’insectes,... De vegades també utilitzem testos per plantar o sembrar amb l’alumnat que presenta barreres de mobilitat.

¿Qué volem aconseguir?

Al llarg del temps hem descobert que l’hort és un espai ple de recursos per adquirir molts aprenentatges, però especialment per a gaudir de la natura i per tant, cuidar-la i estimar-la.



Coordinació de l’hort: Laura Palaciós Gómez
Contacte: l.palaciosgomez@edu.gva.es





CEIP ANGELINA CARNICER


¿D’on partíem?

La idea va nàixer durant el curs 2020/2021, on plantàrem algunes hortalisses, tomaques i maduixes. Va ser molt agradable el procés i gratificant el resultat.

¿Qué hem aconseguit?

Enguany gràcies a la col·laboració de les famílies, hem aconseguit tindre uns caixons en els que estem veient créixer: enciams, cebes i alls, bledes, maduixes i aromàtiques.

¿Qué volem aconseguir?

Tenim il·lusió per continuar amb aquest projecte en creixement en el que estan inclosos objectius relacionats amb la reducció i separació de residus,  i aconseguir una escola més verda en tots els aspectes.


Coordinació de l’hort: Mar Irazuzta Alcañiz
Contacte: mm.irazuztaalcaniz@edu.gva.es






CEIP PADRE MANJÓN


¿De dónde partíamos?

Este huerto escolar ha estado sin trabajarse durante varios años. En junio del 2021 solicitamos adherirnos a la “red de huertos escolares municipales”. A partir de septiembre de ese mismo año 2021 empezamos a trabajar el huerto.


¿Qué hemos conseguido?

Disponemos de un huerto escolar de 100 metros cuadrados ubicado en los huertos municipales de La Torre (Valencia) y contamos con la inestimable ayuda de la Asociación Estimem L’Horta.

Tenemos un semillero en el patio del colegio y una compostadora, y cada curso realiza diferentes tareas en el huerto y en el semillero.

¿Qué queremos conseguir?

Concienciar al alumnado en el cuidado de la tierra y del medio natural que nos rodea, y acercarle a las tareas agrícolas: saber preparar la tierra, sembrarla cuidarla para obtener los productos naturales que van a consumir. Trabajar en el huerto de una manera global y transversal, para que los aprendizajes sean más significativos.
 
‘Pretendemos concienciar al alumnado en el cuidado de la Tierra como un gran ser vivo’.



Coordinación del huerto: Juan Carlos González Sánchez
Contacto: quintoapadremanjon@gmail.com






IES BENLLIURE


¿De dónde partíamos?

La actividad del huerto en nuestro centro siempre ha estado presente a nivel de 1º eso

¿Qué hemos conseguido?

Un espacio con árboles frutales y ornamentales.
Dispone de compostador ,dos mesitas de trabajo y semilleros ,carretilla,pequeño almacén.

¿Qué queremos conseguir?

Pretendemos ampliarlo a PR4  e  instalar riego por goteo.
Crear espacios con jardín que favorezcan también la proliferación de insectos polinizadores.
Hacerlo taller de profundización y posiblemente cultura científica,valenciano,historia y tecnología.  La finalidad es que sea una materia interdisciplinar. 


Coordinación del huerto: María Alcaraz
Contacto: ovidiolivia@gmail.com






CEIP PROFESOR RAMIRO JOVER


¿D’on partíem?

Aquest Hort funciona des de l'any 2015 gràcies a 2 mares del centre. Direcció aprovà el seu projecte i a partir d'ahí es va formalitzar L'hort Escolar del C.E.I.P Professor Ramiro Jóver.



¿Qué hem aconseguit?

El nostre hort té un model de cultiu  ecològic, de temporada i rotatiu. La distribució és per cavallons. Hi ha una zona d'aromàtiques per tal d'evitar plagues i d'atraure pol·linitzadors així com un Hotel d'insectes. També hi ha una Llimera, un Taronger i un Nesprer.
¿Qué volem aconseguir?

Transmetre els valors de respecte per la natura i el medi ambient i promoure el consum ecològic i de proximitat. Fomentar la participació de tota la comunitat educativa, prendre consciència de la cura de les plantes, conèixer els horts urbans del barri i utilitzar les eines pròpies del treball a l'hort. Gaudir del consum de les nostres collites.



Coordinació de l'hort: Belén Argente Soria
Contacte: belenargente@gmail.com







ESCUELAS SAN JOSÉ


¿De dónde partíamos?

A principios de 2017 algunas madres y un profesor iniciamos un proceso de creación del huerto escolar.  Reflexionamos sobre cómo realizarlo y después de unos meses buscamos algo de presupuesto y pedimos permiso y espacio para realizarlo. El colegio aceptó y empezamos el camino.

¿Qué hemos conseguido?

La Escuela poco a poco sabe que existimos y se acerca a participar, aprender y apoyar.
Hemos aumentado en número, en iniciativas y actividades: banco de Semillas y Semilleros, Hotel de Insectos, compostera y lombricompostera, zona de arqueología, Grupo de Consumo Ecológico y de Proximidad, etc..

¿Qué queremos conseguir?

Mantener, mejorar y aumentar las actividades y favorecer los vínculos con la naturaleza,  así como aumentar la interacción y los vínculos entre los miembros de la Comunidad Educativa.

‘La pandemia nos marcó, pues cuando el proyecto empezaba a cobrar más fuerza, tuvimos que volver a empezar. Eso sí, con un equipo comprometido y estable.’


Coordinación del huerto:: Rubén Muñoz Madroñal
Contacto: ruben.munoz@escuelassj.com




CEIP. ELISEO VIDAL



¿D’on partíem?

Al llarg de la història del centre els equips docents i les famílies s’han organitzat per tindre hort, decidir que plantar, com fer-ho i cuidar-ho, beneficiant sempre al nostre alumnat.

¿Qué hem aconseguit?

L’entorn natural i els amples espais educatius al aire lliure son ara una característica diferenciadora de l’escola, i desde sempre el centre s’ha caracteritzat per l’utiització de l’hort com a recurs per a l’educació, relaxació i col·laboració, i per desenvolupar valors com la sostenibilitat, el medi ambient i l’alimentació saludable.

¿Qué volem aconseguir?

Volem intercanviar experiències per enriquir-nos tots i totes






Coordinació de l’hort: D. Juan sanchez Cobo
Contacte: jsc1948@hotmail.com


CE COMENIUS


¿De dónde partíamos?

Históricamente, la agricultura y la cultura local han formado parte de la vida de este centro. Desde hace un tiempo, ya no existe ese espacio relacionado con el huerto.

¿Qué hemos conseguido?

Consideramos oportuno y beneficioso este contacto con la agricultura y la cultura local para el desarrollo de nuestro alumnado, así que hemos decidido retomar la actividad y dedicar al huerto una zona de nuestro patio escolar.

¿Qué queremos conseguir?

Promover la Educación Ambiental en la Escuela y capacitar a los alumnos para que puedan intervenir en la búsqueda de solución a los problemas ambientales detectados. 
Realizar trabajos prácticos encaminados a dar un conocimiento del funcionamiento de un huerto, las necesidades y el cuidado de cada una de las plantas. Participar en el proceso de obtención de hortalizas a partir de la siembra y cuidados de la planta hasta disfrutar de su consumo.


‘En las actividades relacionadas con el huerto, tanto el alumnado como las docentes nos involucramos con el proceso de los ciclos naturales del crecimiento de las plantas, respetando al máximo los recursos disponibles, y aplicando principios de agricultura ecológica.’




Coordinación del huerto: Teresa Moreno Briz
Contacto: tmoreno@comenius.es




CEIP ANTONIO MACHADO




¿De dónde partíamos?

En el 2006, aprovechando unas obras cercanas al colegio, decidimos introducir algo de tierra en uno de los rincones del patio menos utilizados por los alumnos. Empezó así nuestra experiencia de huerto escolar, en una pequeña parcela de apenas 40 m2.
Todas las clases del centro pasaron en algún momento por el huerto y disfrutaron de plantar y ver crecer las verduras.



¿Qué hemos conseguido?

Disponemos de un horario incluido en el proyecto educativo del centro en el cual se incluye la participación de todo el alumnado desde Educación infantil a Educación primaria.
Las actividades del huerto están planteadas y adaptadas a las características de cada ciclo educativo con actividades de cultivo, a través de las cuales desarrollan actitudes y habilidades para la vida.

¿Qué queremos conseguir?

Queremos convertir una parte del patio en un recurso didáctico de gran valor, que sea más que un rincón donde se cultivan verduras, para convertirlo en un espacio en el que se aborden una serie de contenidos encaminados a desarrollar las capacidades del alumnado, despertar en ellos la sensibilidad hacia problemas medioambientales y la adquisición de hábitos de vida saludables.

‘Queremos unir en la escuela a alumnado y profesorado, en un esfuerzo común donde ellos sean los verdaderos protagonistas.’


Coordinación del huerto: Lydia Vicente Hernández
Contacto: 46017237@gva.es






CEIP VICENTE BLASCO IBÁÑEZ




¿D’on partíem?

Al nostre centre duguem tres cursos treballant l´hort com a espai d´aprenentatge. Sempre amb el format de seminari, dintre del pla de Formació del Centre (CEFIRE), i amb ponents que ens han ajudat a posar en marxa aquest projecte que venen desde l´organització CERAI.

¿Qué hem aconseguit?

El nostre hort té dos espais, u es de infantil y primer cicle, i l’altre es del segón i tercer cicle de primària. Cada espai de l´hort disposa de tres bancals que s´utilitzen per nivells. També tenim una compostadora i un quadern de camp on anotem tot el que se treballa a l´hort. Fem associació de cultius amb planter de temporada.

¿Qué volem aconseguir?

Pretenem usar l´hort com una eina a tots els nivells educatius, apropant a l´alumnat a experiéncies en entorns naturals, amb una educació mediambiental basada en la cura, el respecte i la defensa de la natura.




Coordinació de l’hort: Josefa San Juan Lacreu
Contacte: pepa@blascomalva.com



CEIP BENIMÀMET



¿D’on partíem?

Des del curs 2017-2018, hem portat endavant la creació d’un hort amb l’ajuda dels agricultors que tenim propers al Centre. Tot es va iniciar a través de la formació, inquietud i  interés que tenia l’Equip Directiu i el Claustre que va donar impuls a la creació del nostre hort escolar, mitjançant l’ajuda d’un iaio d'alumnes del nostre Centre que tenía els coneixements, voluntat i la experiència en la horta.

¿Qué hem aconseguit?

Enguany està contemplat a l’horari un mínim d’una sessió de treball a l’hort per a cada aula i hem creat una Comissió amb representants de cada cicle per tal de confeccionar materials i coordinar les activitats. A través de tallers per les vesprades, les famílies estan col·laborant en les tasques de manteniment dels espais naturals del Centre. A més, l'empresa de menjador treballa amb productes de proximitat i de temporada, participant en el programa Horta Cuina, impulsat per l’ajuntament de València.

¿Qué volem aconseguir?

Pretenem acostar el món de l'horticultura als nostres alumnes, oferint un espai natural d’aprenentatge  i així motivar-los perquè tinguen un aprenentatge significatiu on tota la comunitat educativa estiga implicada i participe del procés de transversalització de l'hort escolar. 

‘L’hort també ens permet treballar les diferents competències i desenvolupar l'educació ambiental a l'escola, prenent consciència dels objectius de desenvolupament sostenible.’



Coordinació de l’hort: Paula Martínez López
Contacte: 46009071@edu.gva.es



CEIP CAVITE ISLA DEL HIERRO




¿D’on partíem?

Aquest projecte va començar a l’any 2013 i ha anat desenvolupant-se a poc a poc  per part de la comunitat educativa i amb la col·laboració inestimable d’un grup de familiars d’alumnes del col·legi. El nostre hort està enclavat en una zona del col·legi que dona al pati de recreació i que està separat d’aquest per una tanca per la qual es pot veure el mateix.
¿Qué hem aconseguit?

El centre compta amb dos espais:

HORT:  espai on es treballa la terra amb una grandària de 60 metres quadrats. Està dividit en tres parcel·les per al cultiu en general, una quarta dedicada a les plantes aromàtiques i un altra a les plantes de flors.

AULA NATURA: lloc on es realitzen els tallers i experiments i guardem el material amb 20 metres quadrats.

¿Qué volem aconseguir?

La funció del nostre hort és educativa i pretén desenvolupar conceptes, valors i actituds, a més volem contribuir al desenvolupament de la imaginació i propiciar l’esperit observador i creatiu de l’alumnat, a partir d’un marc natural pròxim a l’entorn d’aprenentatge quotidià en el aula.




Coordinació de l’hort: Miguel Ángel Alonso Casaña
Contacte: mamestrecavite@gmail.com




CE ESCOLAPIAS VALENCIA



¿De dónde partíamos?

La creación de nuestro huerto escolar está vinculada a uno de los proyectos Erasmus + del curso 2015-2016. Esta iniciativa, de la que formaron parte alumnos tanto de Primaria como de Secundaria, tuvo por objetivo principal formar a nuestro alumnado en su responsabilidad con el medio ambiente.

¿Qué hemos conseguido?

Un huerto escolar con 6 maceteros urbanos, diversas mesas de trabajo, una caseta prefabricada como espacio de almacenaje y delantales de jardinero para los alumnos y profesores.

Los alumnos llevan a cabo algunas actividades:  el proceso de cultivo y cosecha de distintas variedades de hortalizas, frutas y plantas aromáticas. Actividades sobre conciencia ecológica, parte de la asignatura de Ciencias de la Naturaleza, y los alumnos de Infantil ponen en práctica lo aprendido en el ámbito del entorno físico y natural.



¿Qué queremos conseguir?

En el próximo curso, está previsto que incluyamos una nueva asignatura en nuestra oferta complementaria dedicada específicamente al trabajo del huerto escolar y se vinculen a este espacio algunas de las rutinas de Infantil, convirtiéndolo en un jardín sensorial.


Coordinación del huerto: Amparo Balbastre Figuerola
Contacto: amparoblabastre@escolapiasvalencia.org






CEIP NICOLAU PRIMITIU GÓMEZ SERRANO


¿D’on partíem?

L’hort del col·legi començà com a idea de treball d’un grup de mestres i acabà sent un dels eixos del PIIE del centre. Actualmente totos els grups de primaria ixen una sessió setmanal per a treballar a l`hort.


¿Qué hem aconseguit?

Un hort d’uns 50 m2 i al costa una zona per seure ifer assemblees amb troncs d’arbres envoltada per plantes aromàtiques, flors i un hotel per a insectes. Disposem de dos compostadores, una proporcionada per l’Ajuntament i una altra adquirida pel centre. Ferem anellament d’aus construcció i colocació en el centre de caixes nius d’ocells i rates penades, tallers d’alimentació saludable, de proximitat i de temporada,...

¿Qué volem aconseguir?

L'objectiu es relacionar-nos amb l’entorn natural i històric de forma respectuosa, crant les aptituts necessaries per a la resolució de problemes atenent a la saviesa científica i popular.

‘Prendre consciència de la necessitat d’exercici físic i l’alimentació sana per mantindre hàbits saludables.’



Coordinació de l'hort: Pilar Orti Garcia
Contacte: larpitior@gmail.com





CEIP PABLO NERUDA




¿D’on partíem?

Estem ubicats en una zona on historicament va ser una horta “Malilla”; El col.legi es troba en un àrea urbana, però rodejat d'un context natural.

A l'hora de dissenyar el nou espai ajardinat s'ha intentat respectar el valor paisagístic i medi ambiental de l'horta valenciana emulant el terreny de l'horta i séquies originalment existents.

¿Qué hem aconseguit?

L´hort escolar aporta una sèrie d'experiències gratificants, enriquidores i úniques per a l'alumnat: cavar, regar, sembrar, observar cucs a terra... Familiaritzar-se amb les hortalisses i a valorar-les, i desenvolupar hàbits de cura i responsabilitat ambiental. 

¿Qué volem aconseguir?

Ensenyar a menjar de forma equilibrada amb els horts escolars.  Promoure el treball en equip i el valor de l'esforç individual y colectiu. Aprendre gaudint del sol i l'aire lliure, trencant amb la rutina escolar i -potenciar el contacte amb la natura i ll'adquisició de comportaments responsables. 


Coordinació de l'hort: Francisco José Pla González
Contacte: frankipadel1@gmail.com


CEIP TEODORO LLORENTE



¿D’on partíem?

El nostre hort està compost per nou espais de plantació situats damunt d’una jardinera a un costat del pati. Hi ha un espai per nivell (per a dos grups i amb el nom pintat per ells) on es planten diferents coses. Podria pensar-se que són espais relativament xicotets (caixes 1m20x1m20x 80cm de fons) però creiem que enormes per a un col·legi del centre de la ciutat.

¿Qué hem aconseguit?

Hem obtingut una collita i estem esperant la segona. Al maig vam posar una compostadora que estem omplint per a tenir al setembre fet el compost. Realitzem activitats i tallers amb tots els grups per a veure les parts de les plantes, preparar la terra i plantar, regar, veure el creixement i els problemes que poden donar-se, arreplegar i repartir... Estem començant amb el projecte i a poc a poc el consolidarem en el projecte educatiu del centre escolar.


¿Qué volem aconseguir?

L'objectiu és acostar un trosset de naturalesa i horta a la nostra comunitat escolar en la immensitat de la gran ciutat per a donar l'oportunitat de veure créixer els productes que consumeixen diàriament.

Coordinació de l'hort: Juan José Rodríguez Franco
Contacte: 46012367@gva.es






CM FERNANDO DE LOS RÍOS



¿De dónde partíamos?

El proyecto nace del deseo de la comunidad educativa para impulsar proyectos comprometidos con el medio ambiente y mostrar al alumnado el origen de los alimentos y acercarlos a los productos locales. El huerto empezó el curso 2015/16 con la iniciativa del AMPA y maestros/as del centro.

¿Qué hemos conseguido?

Actualmente contamos con doce jardineras y distintas macetas. Durante los últimos cursos hemos realizado dos cosechas a lo largo de cada curso, que el alumnado ha vendido en varios mercadillos ecológicos.

¿Qué queremos conseguir?

La creación de zonas verdes y espacios abiertos de aprendizaje, para favorecer el aprendizaje activo, desarrollar competencias transversales, dinámicas de colaboración y pensamiento crítico.

‘Pretendemos contribuir a reinventar la docencia del centro, despertando la curiosidad por el medio y los procesos que les rodean, motivando el aprendizaje.’




Coordinación del huerto: Felicidad Mendoza Mescua
Contacto: felicidadfdr@gmail.com





EIM SOLC



¿D’on partíem?

De la necessitat i del desig de la nostra comunitat educativa de comprometre’ns amb el medi ambient i al mateix temps mostrar al alumnat l’origen dels aliments i acostar-los als productes locals.

¿Qué hem aconseguit?

Començar el projecte de l’hort escolar en la nostra escoleta per al pròxim curs escolar 2022-2023. Amb molta il.lusió i amb els conceptes clars, estem donat els primers passos en la creació del nostre hort.

¿Qué volem aconseguir?

Un espai dins del centre a on desenvolupar valors i actituds de respecte al medi ambient i la terra. La creació de zones verdes i espais oberts d’aprenentatge actiu i experimental.

'A més fer servir la llengua valenciana aportarà valor i rellevància a les tradicions culturals de l’horta valenciana, fomentar les varietats hortícoles tradicionals i fer èmfasi en les pràctiques respectuoses amb el medi ambient.'


Coordinació de l'hort: Dolores Sanchís Luna
Contacte: sanchislu@gmail.com



CEIP COMUNITAT VALENCIANA

¿De dónde partíamos?

Llevamos dos cursos escolares con la actividad del huerto escolar. La idea surgió a través de un monitor del comedor del centro, que además de estar muy implicado con su labor educativa, propuso impulsar un espacio verde en el centro, en un lugar dónde sólo existían malas hierbas y unas jardineras de madera rotas.

¿Qué hemos conseguido?

El curso pasado, se limpió el terreno, se arreglaron las jardineras y se montaron otras nuevas. Así, con mínimos recursos, y mucha ilusión comenzamos la andadura del huerto escolar en tiempo de comedor.
Posteriormente la idea fue muy acogida por todo el profesorado del centro y éste también ha continuado con su implementación. A día de hoy en nuestro huerto contamos con árboles frutales, plantas medicinales, ornamentales, verduras y hortalizas de temporada. Para estos cultivos contamos con seis jardineras y los caballones que hacemos en el suelo junto a esas jardineras.

¿Qué queremos conseguir?

A través del huerto queremos fomentar los conocimientos del trabajo y concienciación sobre el medio ambiente, integrar y enseñar la colaboración y el trabajo en equipo, aprender a alimentarnos saludablemente, el respeto y la diversión sana en contacto con la naturaleza.



Coordinación del huerto: Daniela Peñaranda Pérez
Contacto: 46017729@edu.gva.es





CEIP ALMUDENA MUÑOZ



¿De dónde partíamos?

El huerto escolar comenzó hace unos 20 años como una manera de hacer llegar al alumnado una realidad ajena a ellos por haber crecido en la ciudad.

¿Qué hemos conseguido?

Que el alumnado  prepare la tierra, plante las semillas, ya sea directamente en la tierra o en los semilleros, riege lo plantado, y observen el ciclo de crecimiento.
Actividades de aprendizajes previas en aula, práctica en el huerto, y consolidación en el aula, de los aprendizajes prácticos que el alumnado ha tenido ocasión de vivenciar en el huerto.
Materiales para el huerto: semilleros y herramienta de trabajo (azadas, rastrillos, manguera…), una carretilla. 

¿Qué queremos conseguir?

Trabajar en equipo en un proyecto común, conectar los aprendizajes con la realidad práctica, conocer e incorporar hábitos de alimentación saludables, valorar el campo como fuente de desarrollo sostenible y fomentar el cuidado del planeta y el respeto al medio ambiente.



Coordinación del huerto: Mª Ángeles San Martín Palacios
Contacto: ma.sanmartinpalaci@edu.gva.es





CEIP DOCTOR OLÓRIZ



¿De dónde partíamos?

El centro dispone de unas instalaciones centenarias que se han ido adaptando a las necesidades pedagógicas a través de los años.

En la entrada principal hay un pequeño jardín con varios árboles y zonas de confort. En este espacio, disponemos de un aula exterior y hemos creado un pequeño huerto vertical. 


¿Qué hemos conseguido?

En cursos anteriores se realizó un taller de huerto/jardinería con el centro ocupacional Eduterra. Tras la pandemia, hemos visto la necesidad de volver a utilizar los recursos naturales y al aire libre de los que dispone el centro. El alumnado empezó a encargarse de la limpieza y cuidados del jardín, y actualmente ya estamos con la plantación de vegetales y reproducción de plantas.

¿Qué queremos conseguir?

Impartir una enseñanza activa vinculando la horticultura tanto al juego y al esparcimiento, como a otras materias como las matemáticas, las ciencias naturales, la lectura y la escritura, al mismo tiempo que mejorar la actitud y los conocimientos de los niños respecto a la agricultura, el entorno, la sostenibilidad y hábitos saludables.

‘La razón que más nos motiva es la necesidad de estimular a nuestro alumnado que en un 79% es de necesidades compensatorias, somos un centro singular (CAES).’


Coordinación del huerto: Ana García Genís
Contacto: a.garcia19@edu.gva.es





C. SALESIANO SAN ANTONIO ABAD



¿D'on partiem?

L’hort naix l’any 2018, encara que a infantil es realitzaven ja algunes activitats d’aprenentatge per projectes al voltant de les tomateres, anomenat ‘Arrels. 


¿Qué hem aconseguit?

Tenim un hort a la terrassa d’educació infantil amb quatre bancals de fusta i tres taules de cultiu, tots amb reg localitzat programable. I un altre hort per a Primària, Secundària i Batxillerat, també amb reg localitzat per degoteig. A més tenim macetes per fruiters i plantes aromàtiques i una gàbia per la cría de marietes per a la lluïta biològica. Tenim taules plegables, bancs per seure i un xicotet magatzem per ferramentes..

¿Qué volem aconseguir?


L’hort naix amb l’objectiu d’acostar l’horta i la producció d’aliments als alumnes, que vivint a menys d’un kilometre de l’horta lis suposa moltes vegades un ambient desconegut. L’hort està en contínua millora, ja que es troba dins del departament d’innovació educativa del centre i s’ofereix a tots els nivells educatius per a acostar la naturalesa i el respecte pel medi ambient a tothom,

‘Els alumnes de batxillerat han posat en marxa l’hort a la nova ubicació: moviment de terra, preparació de la terra, retirada de brossa, vigilància del reg, i els de Ciències de la Terra i Mediambientals de segon curs dinamitzen i vigilen l’hort amb activitats que elaboren ells’


Coordinació de l'hort: Luis Galiana Balaguer
Contacte: luis.galiana@vsaa.salesianos.edu





FP CF FOLGADO



¿De dónde partíamos?

Somos un centro de formación medioambiental y agraria con 26 años de experiencia, motivado en el cuidado del medio ambiente. El centro dispone de varios espacios verdes, entre ellos una parcela de huerta de 6.000 m2 y un invernadero. Además de un almacén con mesas de trabajo, estanterías y equipos agrícolas.

¿Qué hemos conseguido?

En el centro internacionalizamos los certificados de profesionalidad con la formación de Grado Medio y FP Básica. Trabajamos el área de medio ambiente y agraria a través de nueve certificados de agricultura y jardinería. Nuestro centro está muy motivado en cuidar el medio ambiente y en ofrecer un pulmón verde a la ciudad por su localización clave.

¿Qué queremos conseguir?

El director del centro, Manuel Folgado, siempre ha sido agricultor, por lo que la finalidad del huerto escolar es que sea el punto de partida de una verdadera educación ambiental en la escuela, donde entender las interrelaciones del ser humano y la naturaleza en un proyecto global.



Coordinación del huerto: Maria Jesús Benlloch Sanchís
Contacto: dpto.orientacion@cffolgado.com





IES CAMPANAR



¿De dónde partíamos?

El huerto del IES Campanar nace hace cinco años por la iniciativa del Departamento de Biología. Progresivamente, el huerto comenzó a ser utilizado y trabajado por otros departamentos, como el Departamento de Geografía e Historia, ampliándose poco a poco el número de profesores/as que empleaba el huerto como herramienta didáctica, y por lo tanto, de alumnado implicado.

¿Qué hemos conseguido?


Trabajamos siguiendo los criterios de la agricultura ecológica, sin emplear ningún tipo de producto químico. Combinamos el cultivo en semilla y en plantel, que obtenemos de centros de venta tradicionales del barrio. El alumnado junto al profesorado implicado realiza todas las tareas, desde la preparación de la tierra, siembra, riego, mantenimiento y recogida de la cosecha. Además, desde hace dos años, con la implantación de los patios activos-inclusivos, el trabajo del huerto se oferta como una actividad más, a parte de otras como juegos deportivos, de mesa y taller de escritura.



¿Qué queremos conseguir?

Establecer el sistema de riego a goteo, disponer de compostadora, crear un hotel de insectos.
Perfeccionar nuestro trabajo en el huerto, poniendo en práctica combinaciones adecuadas de cultivos para obtener resultados satisfactorios. A nivel didáctico, nuestro objetivo sería que más departamentos estuvieran implicados en el trabajo del huerto, empleándolo como herramienta para enseñar conceptos de las diferentes asignaturas.

‘La motivación en su inicio fue ofrecer al alumnado una nueva herramienta didáctica. Por otra parte, el huerto es también un punto de unión con el barrio, pues la historia de Campanar, antiguamente pueblo, está muy ligada a la huerta’


Coordinación del huerto: Marián Álvarez Muñoz
Contacto: malvarezm@iescampanar.es





IES MISERICÒRDIA



¿D’on partíem?

L'hort  escolar existia en el complex des de fa bastants anys com a programa experimental amb un grup d'alumnat del Programa PAM. El curs 20-21 vam tornar a posar-ho en funcionament dues professores del departament de Biologia, portant als nostres alumnes a l'hora de la tutoria.


¿Qué hem aconseguit?

Comptem amb dues parcel·les per a plantació dividides per una zona d'arbres. També tenim una zona de plantes aromàtiques i un hivernacle casolà. Hem cultivat llavors de plantes ornamentals, per a atraure a insectes pol·linitzadors i donar alegria i color al nostre hort ecològic. Comptem amb l'ajuda del professorat de tecnologia, que, formant part d'un projecte amb el seu alumnat, ens han instal·lat el reg per degoteig. Esporàdicament, també assisteixen alumnes de 1r de l'ESO per a treballar l'Àmbit Científic.

¿Qué volem aconseguir?

Tot aquest treball ens servirà perquè l'Àmbit Científic de 1r ESO conega diferents aspectes relacionats amb les plantes, animals invertebrats, fongs…, i treballar altres temes variats com consum, alimentació, biodiversitat, salut, fem i reciclatge.

‘L'hort resol molts problemes que a vegades es donen en la tutoria: fonamentalment, cohesiona el grup perquè es treballa l'aprenentatge  cooperatiu i augmenta la seua autoestima quan veuen que el seu treball obté resultats.’





Coordinació de l'hort: Emilia Tello Miralles
Contacte: emiliatellomiralles@gmail.com






CEIP IVAF LUIS FORTICH



¿De dónde partíamos?

Partimos de un proyecto impulsado hace 4 años por el profesor de Religión, dirigido al alumnado de las Unidades Especificas para favorecer su motivación e inclusión.

¿Qué hemos conseguido?

Hemos conseguido favorecer su inclusión, motivación, iniciación al mundo laboral y cuidado, mantenimiento y sensibilización hacia la naturaleza.


¿Qué queremos conseguir?

Seguir en esta línea con los alumnos/as que sigan en el centro. Y ampliar a todo el alumnado.

“Un cole con huerto, un cole que crece”



Coordinación del huerto: Maria Josefa Jiménez Martínez
Contacto: mari_jimenez@luisfortich.es




IES JUAN DE GARAY



¿De dónde partíamos?

Disponemos de un espacio dedicado al huerto escolar y hace un año duplicamos el área dedicada al cultivo. Durante este tiempo hemos ido adquiriendo las herramientas y materiales necesarios para las labores que se desempeñan en nuestro huerto  ecológico.

¿Qué hemos conseguido?

Este curso han participado semanalmente dos grupos completos y alumnado de otros dos grupos más. Llevamos a cabo tareas de preparación de tierra, siembra, plantación y mantenimiento de los cultivos y control de distintos tipos de plagas (babosas, pulgón, hongos...)


¿Qué queremos conseguir?

Además de realizar los trabajos habituales en el propio huerto, llevamos a cabo otras tareas en el taller de tecnología (como la construcción de los hoteles de insectos) y en el de informática. Nos gustaría hacer un centro más sostenible, e integrar proyectos como la recogida de agua de lluvias.

Coordinación del huerto: Mila Díaz Ibáñez
Contacto: m.diaz@edu.gva.es




CEIP FORN D'ALCEDO



¿De dónde partíamos?

De un barrio que está dentro de la huerta valenciana y de las ganas de trabajar con nuestro alumnado en un huerto propio.


¿Qué hemos conseguido?

Disponemos de un espacio muy grande y preparado para empezar a trabajar. Además, contamos con una profesora, que será la coordinadora y tiene muchas ganas de empezar con el proyecto. Contaremos también con la ayuda del padre de una maestra, que nos asesorará y ayudará en casi todas las tareas. La empresa de comedor, se ha comprometido a traernos una compostera y ayudarnos en su funcionamiento, y además, ha invitado al alumnado de educación infantil a visitar su huerto y a realizar actividades.

¿Qué queremos conseguir?

Un huerto donde participe todo nuestro alumnado, desde educación infantil con dos años hasta 6º de primaria.


Coordinación del huerto: Carme Tamarit Rubio
Contacto: c.tamaritrubio@edu.gva.es





C. NUESTRA SEÑORA DEL SOCORRO



¿De dónde partíamos?

El huerto en el colegio surge en el año 2014 con una pequeña jardinera de 40x30 cm donde en la asignatura de Coneiximent del Medi se desarrolló un proyecto sobre L’hort escolar. El proyecto cumplió las expectativas y los alumnos además de interaccionar, crear grupos de trabajo y preocuparse por el huerto, les intentamos traer en unos pocos metros de tierra, algo del mundo rural, lo que a ellos les llamaba mucho la atención y disfrutaban.



¿Qué hemos conseguido?

Un  huerto escolar en plena ciudad de10 m2. Para ello pedimos la colaboración del AMPA, padres y profesores y diseñamos un huerto para todas las edades. En la construcción del mismo participaron padres y profesores. También los alumnos de 4º ESO que a través de la asignatura de tecnología ayudaron a implementar el huerto escolar. Un profesor se ha encargado de llevar a cabo la plantación y mantenimiento durante todo el curso, se han incluido las actividades de huerto escolar dentro de las UD, y desde el curso 2021-22 han podido participar todos los alumnos.


¿Qué queremos conseguir?

Implementar el huerto escolar como un recurso para el aprendizaje que perdure en el tiempo y consolidarlo dentro de las programaciones didácticas. Utilizar el huerto como medio para la inclusión del alumnado y acercar el ambiente rural en el entorno de la ciudad, aplicando los valores de la agricultura, así como el mantenimiento y cuidado de las plantas y por ende del medio ambiente.

Coordinación del huerto: Antoni Fiorenta Brillas
Contacto: antoni@colegiosocorro.org





IES DISTRICTE MARÍTIM



¿De dónde partíamos?

De una zona  cultivable de 100 m2 con árboles (pino, carrasca y varios frutales) situada en la cara Sur del centro.


¿Qué hemos conseguido?

El huerto hasta la actualidad ha sido un espacio abandonado desde su inauguración hace ya más de 20 años y lo consideramos parte del patrimonio natural del instituto, que debe dinamizar y dar vida al centro. Desde el curso 2021/22 participamos en un proyecto de educación sostenible, por lo que se hace necesario revitalizar el huerto y ponerlo a producir

¿Qué queremos conseguir?
Queremos ofrecer al alumnado la oportunidad de descubrir la riqueza y la belleza que se puede lograr trabajando la tierra, fomentando hábitos y concienciando sobre el medio ambiente, a través de un trabajo físico saludable y en equipo , que les permita a su vez aprender a alimentarse sanamente con los productos de la región donde viven.

Coordinación del huerto: Ignacio Nagore Cordón
Contacto: 46015708@edu.gva.es




CEIP LES ARTS



¿D'on partíem?

D'un espai de 200 m2 de terra expressament per l'hort, on hem implementat un model de cultiu ecològic, produint el propi compost i utilitzant planters amb verdura del terreny. Contem a més amb una dotació d'eines.


¿Qué hem aconseguit?

La història de l'hort és curta, ja que el CEIP Les Arts es va inaugurar l'any passat, on varem crear una "Comissió d'hort ecològic escolar i reciclatge". La posada en marxa de l'hort va partir d'una preparació del terreny i a continuació es van distribuir papereres, regaderes i material de jardineria pel centre. Al llarg del segon trimestre es va realitzar la plantació dels cavallons de l'alumnat d'infantil amb una lluidora collita.


¿Qué volem aconseguir?

Volem consolidar i millorar l'ús i l'aprenentatge del nostre hort vinculant-lo al projecte del centre sobre medi ambien, sostenibilitat i hàbits de vida saludable, relacionant l'hort amb el menjador escolar.

Coordinació de l'hort: Clara Isabel Andrés Seguí
Contacte: ci.andressegui@edu.gva.es






SECCIÓ IES CONSELLERIA




¿D’on partíem?

Tenim una parcel·la de 50 metres quadrats on hi ha previst fer dues plantacions: una en la tardor i una altra en primavera. Junt a l'hort hi ha una fosa de 2 metres quadrats per a portar a terme el compostatge. A més, comptem amb un hivernacle per a preparar la llavor que després es replantarà en l'hort.




¿Qué hem aconseguit?

Hem traçat un pla, incloent l'hort, per afavorir un desenvolupament integral de l'alumnat, on treballar l'autoestima, mitjançant el cneixement del medi ambient i els ODS. Amb aquest pla a més es desenvoluparan totes les competències clau determinades per la LOMLOE, i tenint en compte seus els principis pedagògics.
 

¿Qué volem aconseguir?

Seguint la Neuroarquitectura, ciència que estudia la influència de l'arquitectura en els processos cerebrals, el cervell humà parén més i millor en entorns amb unes instal·lacions més riques, i no sols afecta al rendiment acadèmic. Les metodologies actives promogudes per la Secció, ens han fet considerar l'espai com un element més dins del procés educatiu i volem amb l'hort escolar ampliar al centre la disponibilitat d'espais de recerca, experimentació, desenvolupament del talent, l'entreteniment i la cultura.



Coordinació de l'hort: Rubén Tormo Pérez
Contacte: r.tormoperez@edu.gva.es






CEE PCI CRUZ ROJA



¿De dónde partíamos?

De una esquina del patio en forma de L y un proyecto de huerto escolar adaptado dirigido principalmente al alumnado junto a toda la comunidad educativa (profesionales, familias, voluntarios, etc., con la finalidad de servir como herramienta de enseñanza/aprendizaje globalizado.


¿Qué hemos conseguido?

Tenemos un sistema de cultivo basado en la utilización de palets para plantaciones en vertical, mesas de cultivo, macetas y distintos recipientes reciclados, que nos permiten realizar las siguientes actividades con el alumnado:
  • Preparación de la tierra, siembra cuidados, cosecha,...
  • Manualidades relacionadas con la huerta (murales con las diferentes verduras y horatalizas de cada estación, cartelería, espantapájaros,..)
  • Actividades de sensopercepción, en las que se utilizan las plantas para estimular al alumnado mediante los sentidos (olfato, tacto, gusto,...)
  • Cuentos vivenciados
  • Preparación del espacio destinado al huerto

¿Qué queremos conseguir?

Conocer el proceso de los alimentos desde su origen y a través de los sentidos, potenciando el desarrollo sensoperceptivo a través de la huerta. Al mismo tiempo fomentar el cuidado del medio ambiente y disfrute del mismo, y aprender a sociabilizar a través de las distintas tareas y actividades derivadas del huerto.

Coordinación del huerto: Marta Pérez Ferrándiz
Contacto: marta.perez@cruzroja.es




CEIP CARLES SALVADOR



¿D’on partíem?

La nostra Escola començà a treballar al l’hort escolar cap a l’any 2014, quan l’AMPA va aconseguir una parcel·la als Horts Urbans de Benimaclet. Es tracta d’una parcel·la petita, on fem cultiu ecològic i de
temporada.


¿Qué hem aconseguit?

El nostre hort urbà està gestionat per l’AMPA que col·labora amb el professorat organitzant activitats mensuals als diferents nivells educatius, on es realitzen tant els treballs del camp (llaurar, sembrar, regar i collir) com diferents tallers d’experimentació i educació ambiental. Al curs 2021/22, el claustre de professors de l’escola posà en marxa els minihorts escolars, aprofitant el projecte d’Innovació Educativa «El pati que volem». Cada nivell educatiu, des d’Infantil a Primària té el seu calaix-hort al
pati de l’escola, on cada classe sembra hortalisses de temporada.

A més tenim dos panells informatius als corredors de la nostra escola on planifiquem les tasques i fem difusió del nostre treball.



¿Qué volem aconseguir?

Amb els Horts Escolars volem apropar l’agricultura a l’escola i també a les aules. Fomentar en el nostre alumnat l’interès pel medi natural, afavorir l’aprenentatge significatiu realitzant treballs pràctics i adquirint coneixement del funcionament dels horts i la cura de les plantes. Fomentant el treball en grup i la responsabilitat compartida.

Ens agradaria ampliar la zona d’hort dins de l’escola, amb horts verticals, tallers per construir cases d’insectes, dotar de jardineres per plantar plantes aromàtiques i també cossiols amb ornamentals. També ens agradaria instal·lar un hivernacle a la nostra escola perquè cada classe puga sembrar els seus plantells i trasplantar-los als diferents horts.

El nostre hort urbà necessita ampliar el material de treball com són les eines de camp i elements necessaris per treballar en la línia de la permacultura.



Coordinació de l'hort: Maria López Menades
Contacte: marialopez@cpcarlessalvador.com













CEIP HUMANISTA MARINER


¿D’on partíem?

El projecte es va desenvolupar des de l'any 2012 i es va plantejar com un projecte on implicar a
famílies, professorat i alumnat. Es va coordinar conjuntament per una comissió permanent amb representació de l'AMPA del centre i amb la col·laboració de mestres i equip directiu. Tenim un hort al pati del col·legi amb una superfície de 105m2 repartits en tres parcel·les contigües.

¿Qué hem aconseguit?


El projecte està integrat en el currículum, desenvolupant-se les seues activitats dins de
l'horari lectiu, i implicant a tots els grups del centre, és a dir, a 3 grups d'Infantil, a 6 grups de
Primària. Els tallers es realitcen trimestralment, estan oberts a la participació i col·laboració de la resta de pares i mares i es plantegen en dos blocs: físic i experimental. El bloc principal de l'hort és el físic, on “toquem terra” d'una manera activa, cooperativa, donant pas després a un bloc experimental-reflexiu, on desenvolupem diferents activitats, experiments, que pretenen acostar la comprensió i descobriment de processos naturals vinculats a les etapes de treball de l'hort, de creixement vegetal i biodiversitat. Aquesta activitat estarà dissenyada i programada en coordinació amb la comissió de ciència que aportarà coneixements i procediments associats a l'ecologia.




¿Qué volem aconseguir?

Encara que l'hort du temps, la nostra experiència particular és limitada igual que les eines i ferramentes que disposem, per la qual cosa ens agradaria compartir experiències amb altres centres. Els nostres objectius amb l'hort escolar sòn:

- Generar espais d'acció-reflexió en el centre educatiu entorn a l'hort escolar ecològic com a
eina educativa.
- Promoure el contacte amb la terra i l'entorn natural de tota la Comunitat Educativa (famílies,
professorat i alumnat)
- Reflexionar conjuntament sobre les repercussions socioambientales dels nostres actes
quotidians (com per exemple l'alimentació) des d'un enfocament crític.
- Promoure hàbits alimentaris saludables de productes locals, ecològics i de temporada.
- Generar espais de trobada i de treball cooperatiu de tota la Comunitat Educativa.
- Impulsar el desenvolupament d'habilitats per a la participació i la solidaritat en la Comunitat
Educativa.
- Potenciar la trobada intergeneracional amb la col·laboració d'avis/as aportant la seua rica
experiència vital.
- Desenvolupar els continguts curriculars específics i facilitar la seua connexió amb matèries
transversals (Educació per al Desenvolupament, Educació Ambiental i Educació per la Salut).


Coordinació de l'hort: Toni Fornals Motos
Contacte: tonifornals@gmail.com







C. MARÍA AUXILIADORA



¿De dónde partíamos?

La idea de crear un huerto surge hace seis años con el objetivo de enseñar a los alumnos de EI y primer ciclo de primaria el origen de los vegetales que las familias compran en los supermercados. Con el tiempo la idea evoluciona y actualmente nuestra finalidad es implementar un cultivo ecológico dentro del marco de la permacultura. 
¿Qué hemos conseguido?

Actualmente las actividades que se realizan están divididas en tres tipos. En primer lugar, los alumnos de Educación Infantil visitan el huerto cuando ya tiene frutos reconocibles para que observen y recolecten frutos y verduras que pueden utilizar en sus casas. Por otro lado, primer ciclo de Primaria tiene un cajón de cultivo con aromáticas y flores. El resto del huerto se gestiona desde una asignatura de la ESO. Se planean los cultivos, se plantan (semillas y planteles), se cuidan y se recolectan. Dicha recolección es distribuida entre los alumnos. En alguna ocasión se han realizado actividades de APS entre alumnos de ESO e Infantil. 


¿Qué queremos conseguir?

Buscamos ampliar las actividades y cursos que usan estas actividades.  
Por todo ello nos planteamos los siguientes objetivos: 
  • Ampliación del número de cajones de cultivo. 
  • Ampliación de la superficie total del huerto, ocupando nuevos espacios actualmente desaprovechados.
  • Implantar técnicas de cultivo respetuosas con el medio ambiente.
  • Ampliar los destinatarios directos:  más cursos de ESO, grupos de PDC y Bachillerato 

Coordinación del huerto: Manuel Feases Català
Contacto: manuel.feases@salesianas.org




CEIP 8 DE MARÇ


¿D’on partíem?

L’hort sempre ha estat present a l’escola gràcies a l’entusiasme de l’AFA i d’algunes mestres del claustre. Aquest curs hem decidit realitzar un projecte, formant una comissió d’hort i així consolidar l’hort com a un habitacle més del centre, un altre espai educatiu integrat en l’escola.
Tenim diferents espais on poder desenvolupar tasques, les caixoneres estan destinades a infantil i primer cicle, dins d’un espai tancat, però també tenim dos patis interiors, algunes jardineres i bancals de terra
amb alguns arbres que ens agradaria rehabilitar com a espais verds i pulmons de l’escola.

¿Qué hem aconseguit?

Utilitzem l’hort com a espai d’aprenentatge amb activitats de conreu, sembra, rec i manteniment i també de manera interdisciplinar per a parlar d’hàbits saludables, veure el pas del temps, la cura de la
natura…desprenent-se infinitat de possibilitats matemàtiques, lectoescriptores, artístiques, etc.


¿Qué volem aconseguir?

Amb aquestes inquietuds del claustre i AFA hem decidit adherir-nos a la Xarxa d’Horts Escolar. Volem aconseguir un projecte sòlid com a senya d’identitat de l’escola, i que tota la comunitat educativa
reconega aquests espais com seus, elements indispensables que formen part de l’escola i que ens donen l’ oportunitat d’aproximar-nos a la natura i conviure amb contacte amb ella, tot i que ens trobem a la ciutat.


Coordinació de l'hort: Toni Fornals Motos
Contacte: tonifornals@gmail.com



C.E. Sagrada Familia PJO



¿De dónde partíamos?

Por nuestra situación, desde el principio nos encontramos rodeados por una de las más grandes huertas urbanas de la ciudad en el barrio de Benimaclet. Hace aproximadamente diez años, se inició el proyecto de huerto escolar aprovechando la penúltima remodelación del centro para habilitar un espacio para el huerto escolar.
El objetivo era disponer de un instrumento pedagógico que aprovechara los diferentes aspectos involucrados en un huerto escolar: suelo, especies vegetales y animales asociadas, técnicas de cultivo y riego, abonos orgánicos y aprovechamiento de restos para la producción de compost, gestión de las cosechas obtenidas, etc. Asimismo como los valores de respeto por el entorno y las tradiciones, la solidaridad en el trabajo y en el valorar el esfuerzo en el trabajo y compartir los productos obtenidos, etc.

¿Qué hemos conseguido?

Rehabilitar un espacio de alrededor de 300 m2 para huerto horizontal en el que hemos puesto en práctica nuestros objetivos. Poco a poco hemos ido completando el equipamiento de aperos y ampliando el conocimiento de las técnicas de cultivo, e iniciar un incipiente proyecto de huerto vertical.


¿Qué queremos conseguir?

Implicar más si cabe a toda la comunidad educativa. Reacondicionar el huerto horizontal. Poner en marcha el huerto vertical aprovechando el potencial de las instalaciones: muros, barandillas, etc. Iniciar la dotación de más macetas para ocupar  con especies productivas y ornamentales espacios sin vegetación: patios, escaleras, etc.. Ampliar la capacidad de generación de compost aprovechando los restos del comedor escolar.



Coordinación del huerto: Jose Ramón Salim Martínez
Contacto: jr.salim@fundacionpjo.esvegetales









CE Som Escola



¿D’on partíem?

L’any 2018 creàrem el nostre primer hort. En aquesta primera experiència els cultius es feren en jardineres. Amb l’objectiu de donar-li major importància i utilitat, l’any 2021 construirem els caixons i la taula de cultiu. L’habilitació d’aquest espai ens ha permés iniciar nous projectes amb l’alumnat.


¿Qué hem aconseguit?

El nostre hortet escolar està format per caixons i una taula de cultiu que ocupen aproximadament uns 6 metres quadrats. En ells plantem diferents tipus de verdures, llegums i algunes plantes aromàtiques. Actualment, està ubicat en el nostre pati d’educació infantil, on té accés tot l’alumnat. També disposem de jardineres, les quals utilitzem per al cultiu de plantes amb flor, que estan ubicades en el nostre pati central.

Durant aquests dos últims cursos hem pogut gaudir de diverses experiències educatives relacionades amb l’hort. El passat curs, per exemple, ja aconseguirem utilitzar part de les verdures i llegums cultivades per a l'elaboració del menú del dia. L’alumnat de l’ESO investigà sobre els diferents cultius que es duen a terme i crearen material didàctic que compartiren amb grups d’infantil i primària. L’alumnat de 4t de primària realitza experiments relacionats amb la fotosíntesi i planta d’alls i encisams a l’hort. L’alumnat de 2n de primària ha fet un estudi dels diferents animals invertebrats que viuen o visiten el nostre hort i quins insectes o plantes ens poden ajudar a combatre les plagues. Aquest espai és també un entorn d’observació diària per als nostres menuts, els quals busquen insectes.


¿Qué volem aconseguir?

La millora del nostre hort i el seu ús s’ha inclòs en el Pla d’actuacions de millora del nostre centre. Posem especial èmfasi en vincular les nostres propostes educatives als ODS. Així doncs, volem treballar de manera transversal i amb la participació de les diferents etapes del centre en la creació i manteniment del nostre hort escolar. Volem aprofitar els cultius per a involucrar i conscienciar a l’alumnat en un model d’alimentació saludable i sostenible, de l’hort a la taula. Entre altres qüestions, volem aconseguir que un 40% de la producció de l'hort siga utilitzada per a l'elaboració del menú escolar. Hem optimitzat l’ús de l’aigua, instal·lant un sistema de reg per degoteig i tenim previst incloure una compostera i una vermicostera, també un hotel d’insectes, per poder ampliar el cicle d’estudi de l’hort. Vincular aquest projecte amb alguna xarxa de mercats de productes ecològics i poder oferir l’escola com a espai perquè els productors puguen realitzar un mercat per a les famílies i els veïns del barri.


Coordinació de l'hort: Andrés Julve
Contacte: andres.julve@somescola.com


CEIP Sector Aéreo



¿De dónde partíamos?


De un espacio para huerto de 100 m2 vallado en un lateral del centro escolar que cuenta riego y una buena exposición al sol.



¿Qué hemos conseguido?

Habilitar el espacio para instalar un huerto donde realizamos las siguientes labores:
  • Plantación de semilla, plantel de hortaliza y aromáticas.
  • Colocación de carteles nominativos trilingües
  • Observación del crecimiento, aclareo y riego
  • Talleres de observación de los procesos de germinación, foliación y floración. Estudio básicos de las partes más importantes de las plantas: tallo, hoja, flor y con lupas binoculares
  • Observación del crecimiento de los futos y maduración
  • Reparto al alumnado de los frutos y hortalizas recolectadas para uso familiar, con explicación detallada de características nutritivas y consejos culinarios.


¿Qué queremos conseguir?


  • Motivación mediante la presentación del Proyecto Huerto Ecológico Escolar, visualizando taller de herramientas, videos, imágenes referente a las actividades prevista.
  • Presencia física en el huerto para realizar las actividades planificadas en grupos desdoblados de 12 alumnos/as máximo, y calendarizados.
  • Acompañamiento por un profesor/a complementario en las actividades del huerto
  • Talleres y cuadernos de trabajo para complementar la información y conocimientos teóricos de las actividades realizadas.
  • Actividades de jardinería, conocimiento del arbolado de los espacios que rodean el centro para los grupos impares de Primaria, durante el segundo y tercer trimestre.

Coordinación del huerto: Clara Martínez Arolas
Contacto: c.martinezaro@edu.gva.es



E.I. El Trenet



¿D’on partíem?

Des del Trenet vam proposar, a través de la consulta de participació citadana posada en marxa per
l'Ajuntament, la realització d'horts escolars al barri de Patraix, i, gràcies al suport de tots, els vam
aconseguir. L’hort té 10 parceles i 3 taules de treball. Compartim espai amb diverses entitats i cadascuna té el seu espai a l’hort.




¿Qué hem aconseguit?

L’hort és una part més de l’Escoleta: habitualment, anem amb la xicalla a cuidar les plantes, gaudir
del solet, menjar allò que hem pogut collir o compartir l’espai amb la resta d’entitats que formen
part del projecte. Ara la xicalla pot córrer amunt i avall, jugar a l’amagatall, refregar les mans en l’espígol, remenar la terra, deixar-la escolar-se pels dits, seure al solet, menjar-se unes faves acabades de collir. A més poden assaborir a mos redó el fruit del nostre treball, paciència i cura.


¿Qué volem aconseguir?

El nostre objectiu és que l'hort siga un espai compartit per totes les escoles del barri, l'associació de
jubilats, l'associació de veïns, etc., és a dir, un espai de trobada on tots puguem gaudir dels horts i de
la magnífica oportunitat que ens obrin per a cooperar i teixir complicitats entre tots els veïns i
entitats dels barri. De moment, hi ha diverses entietats que s’han afegit al projecte (Escola Hermes,
Centre de dia Albors, Escola Infantil Risitas, Centro TEA.).


Coordinació de l'hort: Victoria Coronado Izquierdo
Contacte: info@escoletaeltrenet.com



IES José Ballester Gonzalvo


¿D’on partíem?


La iniciativa d’impulsar l’hort escolar naix al curs 2023-24, de la ma del programa PAC (Programa d’Aula Compartida). Es tracta d’un conveni entre institucions (Conselleria d’Educació i Conselleria de Benestar Social), on un determinat perfil d’alumnat en risc de desescolarització, absentisme, abandonament del sistema educatiu per desmotivació o alumnat amb forts problemes de conducta, es derivat a un centre de dia del barri (en aquest cas Iniciatives Solidàries), on cursen bona part de les hores dirigides a tallers i activitats manipulatives. Els divendres acudeixen a l’institut, on treballem l’hort
.




¿Qué hem aconseguit?


Durant tot el curs hem dut a terme la transformació de l’espai preexistent en hort, seguint la temporalització següent:
- 1r Trimestre: Desbrossament i neteja de la parcel·la.
- 2n Trimestre: Barregem la terra, tirem adob i fem els cavallons.
- 3r Trimestre: Plantem, reguem i llevem males herbes.


Quan ens vam plantejar començar a treballar l’hort teníem molts dubtes. Hi havia molta feina per davant. L’espai semblava impracticable. Hi havia molta runa, escombres, troncs, fem, i herba, molta herba.
Per altra banda, l’alumnat que anava a integrar el grup que tenia la missió de transformar aquell racó inhòspit del pati en un hort no era fàcil.

Darrerament, aprofitant els pocs dies de pluja i mullant el terreny poc a poc amb aigua, vam aconseguir barrejar la terra, per a desprès escampar adob. Desprès començarem a fer els cavallons. Per a falles teníem l’hort enllestit per a plantar-lo. El procès havia sigut llarg, costós, esgotador, però havia pagat la pena. Hem plantat hortalisses d’estiu: carabassetes, pebrots, tomaques i melons d’Alger.
A hores d’ara estem encara arreplegant fruit, i continuaré durant el mes de juliol.

¿Qué volem aconseguir?

El programa PAC s’ha sol·licitat per al curs vinent, estant previst continuar treballant amb l’hort. No obstant això l’hort està obert a qualsevol grup del centre que tinga interès en treballar-lo. Tanmateix, al centre es desenvoluparà per al curs vinent el Projecte de Patis Actius i Coeducatius, on l’hort figurarà com a activitat dintre del programa. Així mateix, introduirem el concepte de preparar les nostres pròpies llavors, és a dir, l’autocultiu. També tenim previst implantar el reg per goteig i dotar a l’hort d’una compostera per a autoproduïr el nostre adob.
D’altra banda, estem pensant en destinar la producció de l’hort a una iniciativa solidària, encara per determinar i si és de l’entorn proper millor, per a crear consciència en el nostre alumnat de la importància d’ajudar desinteressadament a qui més ho necessita.
Per últim, volem vincular l’hort en el context més pròxim del centre, ja que el nostre institut es troba a escassos metres de l’Horta Nord. En aquest sentit, pretenem buscar la col·laboració d’alguna entitat o persona física lligada a la pràctica de l’agricultura tradicional, per tal de dur a terme accions conjuntes, que de ben segur ens enriquiran com a comunitat educativa.


Coordinació de l'hort: Paco Santamans Bisbal
Contacte: f.santamansbisbal.edu.gva.es



C. Santiago Apóstol Cabanyal

¿De dónde partíamos?

La puesta en marcha del huerto escolar ha pasado por varias etapas y espacios. En primer lugar lo realizamos en la terraza del centro con maceteros hecho por nuestros alumnos y alumnas, la siguiente propuesta se desarrolló en los maceteros existentes en la zona Santiago. En estos momentos disponemos de unas jardineras en la terraza y los maceteros grandes los vamos a destinar a jardín y aromáticas, hemos pensado en asesorarnos para construir un huerto escolar lo más accesible posible para el alumnado y el barrio.


¿Qué hemos conseguido?

El profesorado está muy sensibilizado con la sostenibilidad del centro. El huerto escolar es una reivindicación de varios docentes que llegado este tiempo estamos en disposición de materializar de la manera más eficiente posible. Disponemos de un espacio amplio en el cual poder desarrollar casi cualquier propuesta sin limitaciones de espacio y accesible a la comunidad educativa y del barrio.


¿Qué queremos conseguir?

La adecuación y gestión de la Zona Santiago implica la coordinación de varias entidades que esperamos continuemos contando con su apoyo. Nos gustaría m
aterializar el huerto escolar para que quede al servicio del alumnado, tanto para experiencias de aprendizaje como fuente de disfrute.

Coordinación del huerto: Carlos Martínez Hernández
Contacto: carlos@santiagoapostolcabanyal.es